Chemie 2020/2021
Týden 7.6. -11.6.2021 (prezenční výuka)
vitamíny -pracovní list
nukleové kyseliny str. 82
Týden 31.5. - 4.6.2021 (prezenční výuka)
(31.5.) bílkoviny str. 78-80
(4.6.) vitamíny str. 80-81
Týden 24.5. - 28.5.2021 (prezenční výuka)
(24.5.) opakování - pracovní list (sacharidy)
(28.5.) dokončení pracovního listu, TEST (31.5.) - sacharidy + tuky
Týden 17.5. - 21.5.2021 (prezenční výuka)
(17.5.) Opakování - sacharidy, Tuky str. 76-77
(21.5.) Referát - cukrovka, pracovní list (lipidy) - dodělat!
Týden 10.5. - 14.5.2021 (distanční výuka)
(10.5.) online hodina na Meetu
(14.5.) Vypište výskyt a využití polysacharidů z učebnice str.74 -75
Týden 3.5. - 7.5.2021 (distanční výuka)
(3.5.) Příjímací zkoušky na stření školy
(7.5.) Vypište výskyt a využití disacharidů z učebnice str.73 -74
Týden 26.4. - 30.4.2021 (distanční výuka)
(26.4.) online hodina na Meetu
(30.4.) Napište si nadpis SACHARIDY a vypište výskyt a využití monosacharidů z učebnice str.71-72
Týden 19.4. - 23.4.2021 (distanční výuka)
(19.4.) online hodina na Meetu
(23.4.) Napište si velký nadpis Chemické složení organismů a vypište si rozdělení do čtyř základních skupin z učebnice str.69 . Dále uveďte příklady makrobiogenních a mikrobiogenních prvků z učebnice str.70.
Týden 12.4. - 16.4.2021 (distanční výuka)
(12.4.) online hodina na Meetu
(16.4.) Vypracujte do sešitu odpovědi na otázky z učebnice str. 68/7-14 a pošlete do pátku do Google učebny
TEST (19.4.)- kyslíkaté deriváty str.54-68
Týden 5.4. - 9.4.2021 (distanční výuka)
(6.4.) Velikonoční prázdniny
(9.4.) Z učebnice str. 67 vypište: co jsou to estery karboxylových kyselin, jak vznikají, popište estery nižších karboxylových kyselin a estery vyšších karboxylových kyselin.
Týden 29.3. - 31.3.2021 (distanční výuka)
(29.3.) Online hodina na Meetu - Karboxylové kyseliny str. 65-66
Týden 22.3. - 26.3.2021 (distanční výuka)
(22.3.) Online hodina na Meetu
(26.3.) Z učebnice str. 62- 64 vypište: co jsou to karboxylové kyseliny, jak se tvoří systematický název, zástupce - kyselina mravenčí, kyselina octová a kyselina citronová
Týden 15.3. - 19.3.2021 (distanční výuka)
(15.3.) Online hodina na Meetu
(19.3.) Vypracujte do sešitu odpovědi na otázky z učebnice str. 68/1-6 a pošlete do pátku do Google učebny
Týden 8.3. - 12.3.2021 (distanční výuka)
(8.3.) Online hodina na Meetu
(5.3.) Z učebnice str. 57 -58 vypište do sešitu informace o následujících látkách: glycerol, ethylenglykol, fenol
Týden 1.3. - 5.3.2021 (distanční výuka)
(1.3.) Online hodina na Meetu, TEST - uhlovodíky str. 36-46, polymerace str. 94-97
(5.3.) Z učebnice str. 55 -56 vypište do sešitu: Rozdělení alkoholů (str. 55/jednosytné a vícesytné) a zástupce jednosytných alkoholů (str. 56/ methanol a ethanol)
Týden 15.2. - 19.2.2021 (distanční výuka)
(15.2.) Online hodina na Meetu
(19.2.) Z učebnice str. 53 vypište do sešitu: Dusíkaté deriváty- rozdělení do dvou základních skupin, zástupci dusíkatých derivátů, TEST (1.3.) - uhlovodíky str. 36-46, polymerace str. 94-97
Týden 8.2. - 12.2.2021 (distanční výuka)
(8.2.) Online hodina na Meetu
(12.2.) Z učebnice str. 51 - 52 vypište do sešitu: Halogenderiváty - vlastnosti a využití halogenderivátů, zástupci halogenderivátů
Týden 1.2. - 5.2.2021 (distanční výuka)
(1.2.) Online hodina na Meetu
(5.2.) Z učebnice str. 44 - 46 vypište do sešitu: Areny - aromatické uhlovodíky, názvosloví a fyzikální vlastnosti arenů, zástupci arenů a jejich využití
V učebnici str. 47 vypracujte úkoly 7 - 11 a do pátku pošlete do Google classroom
Týden 25.1. - 28.1.2021 (distanční výuka)
(25.1.) Online hodina na Meetu
(29. 1.) pololetní prázdniny
Týden 18.1. - 22.1.2021 (distanční výuka)
(18.1.) Online hodina na Meetu
(22. 1.) Z učebnice str. 43 vypište do sešitu: Alkyny - uhlovodíky s jednou trojnou vazbou, názvosloví alkynů, ethyn a jeho využití
V učebnici str.47 vypracujte úkoly 1 - 6 a do pátku pošlete do Google classroom
REFERÁTY na příští online hodinu (Hugo - polymerace, Vasyl - Kaučuk)
Týden 11.1. - 15.1.2021 (distanční výuka)
(11.1.) Online hodina na Meetu
(15.1.) Z učebnice str. 41-42 vypište do sešitu: Alkeny - uhlovodíky s jednou dvojnou vazbou, názvosloví alkenů, chemické vlastnosti, krakování, ethen, alkadieny/ buta - 1,3 -dien
Týden 4.1. - 8.1.2021 (distanční výuka)
(4.1.) Online hodina na Meetu
(8.1.) Z učebnice str. 38-39 vypište: fyzikální vlastnosti alkanů, zástupci alkanů, methan, propan a butan
Na online hodině se vás informačně budu ptát na uvedené pojmy. Úkol mi neposílejte - všechny zápisy do sešitu budou po návratu kontrolovány a hodnoceny!
Příští pondělí 11.1. budou na konci online hodiny zkoušeni tito žáci: Vasyl, Eda, Hugo, Sofie a Adrian. V případě prezenční hodiny ve škole, budou tito žáci zkoušeni ve škole.
Týden 14.12. - 18.12.2020
(14.12.) látková koncentrace TEST (18.12.) - chemické výpočty
(18.12.) chemické výpočty - str.6/ 4,5,7 , TEST (4.1.) - chemické výpočty (opravný test)
Týden 7.12. - 11.12.2020
(7.12.) výpočty z chemických rovnic
(11.12.) opakování výpočtů z 8. ročníku - hmotnostní zlomek
Týden 30.11. - 4.12.2020
(30.11.) Redoxní reakce - opakování (pracovní list), TEST (4.12.) - redoxní reakce str. 12-20
Soutěž "Mladý chemik" odevzdat do pátku.
(4.12.) chemické výpočty str. 8
Týden 23.11. - 27.11.2020 (distanční výuka)
(24.11.) Online hodina na Meetu - odkaz v učebně Chemie na Google Classroom
(27.11.) Přečtěte si v učebnici - Elektrolýza str. 17- 18
Vypište do sešitu následující informace:
- vysvětli, co je to elektrolyt
- čím je způsobena vodivost elektrolytu
- vysvětli pojem elektrolýza
- co je to anoda a katoda
- k čemu se využívá elektrolýza
Odpovědi mi neposílejte, nachystejte si je na online hodinu příští týden :)
Týden 16.11. - 20.11.2020 (distanční výuka)
(17.11.) státní svátek
(20.11.) Přečtěte si v učebnici - Získávání kov z rud na principu redoxních reakcí str. 15-16
Vypište do sešitu následující informace:
- vysvětli, co je to ruda
- vypiš, z jakých rud se nejčastěji získává železo
- jaké suroviny jsou potřeba na výrobu železa ve vysoké peci
- co působí jako redukční činidlo ve vysoké peci
- čemu říkáme odpich železa
- jaký rozdíl je mezi litinou a ocelí
Odpovědi mi neposílejte, nachystejte si je na online hodinu příští týden :)
Týden 9.11. - 13.11.2020 (distanční výuka)
(10.11.) online hodina v 9:00
Po hodině v čase 9:45 - 10:00 bude online test na malé známky (odkaz zašlu po hodině do mailu)
(13.11.) Vypracujte pracovní list, který vám zašlu po online hodině do mailu
Vypracovaný úkol pošlete do neděle 15.11. do 18:00 na email: zampachova@zsstankova.eu
Týden 2.11. - 6.11.2020 (distanční výuka)
(6.11.) od 9: 00 do 18:00 bude zpřístupněn zkušební kvíz (odkaz zašlu do mailu)
ZMĚNA: Test na známky bude až příští týden na konci online hodiny
Týden 19.10. - 23.10.2020 (distanční výuka)
Týden 12.10. - 16.10.2020 (distanční výuka)
minulý týden jsme ukončili opakování 8. ročníku a nyní bychom měli začít s chemickými výpočty a učivem 9. ročníku. Vzhledem k obtížnosti prvních kapitol jsem se rozhodla něco přeskočit a začít s něčím jednodušším. To, co jsme vynechali, vám vysvětlím až na prezenční výuce ve škole.
12. 10. 2020
a) Do sešitu si napište nadpis ZDROJE ENERGIE a nastudujte text v učebnici str. 21-22
b) Do sešitu opište znění následujících otázek a odpovězte na ně:
1. Jaké znáte neobnovitelné (vyčerpatelné) zdroje energie?
2. Jaké znáte obnovitelné (alternativní) zdroje energie?
3. Jaké prvky obsahuje uhlí?
4. Co je to výhřevnost?
5. Jaký je rozdíl mezi černým a hnědým uhlí?
6. Kde se v České republice nejvíce těží uhlí?
7. Kde jsou hlavní světová naleziště černého a hnědého uhlí?
8. Jaké jsou výhody a nevýhody využívání uhlí jako paliva?
9. Co je to karbonizace černého uhlí?
10. Jaké jsou produkty karbonizace černého uhlí?
16.10.2020
Do sešitu si napište nadpis ROPA a proveďte zápis ze str. 23-24:
Vypište - vlastnosti ropy, naleziště ropy, nakreslit obrázek ložiska ropy a zemního plynu str.23, frakční destilace ropy (opsat tabulku ze str.24)
ÚKOL ZE DNE 12.10. VYFOŤTE A POŠLETE DO PÁTKU 16.10. do 12: 00 NA MAIL: zampachova@zsstankova.eu
Týden 5.10. - 9.10.2020
Opakování - chemické názvosloví + soli kyslíkatých kyselin, TEST(9.10.) - vzorce (halogenidy, oxidy, sulfidy, hydroxidy, kyseliny)
Kyslíkaté soli - příklady + využití
Týden 21.9. - 25.9.2020
Bezkyslíkaté kyseliny, neutralizace, OPRAVNÝ TEST (25.9.) - naučit názvy prvků a jejich značky
Opakování - kyslíkaté kyseliny a jejich soli
Týden 14.9. - 18.9.2020
opakování - oxidy a sulfidy, DOMÁCÍ ÚKOL: str. 11/3 nahoře
opakování - hydroxidy, OPRAVNÝ TEST (25.9.) - naučit názvy prvků a jejich značky
Týden 7.9. - 11.9.2020
Opakování - nekovy str.9, Halogenidy str. 10, názvosloví halogenidů
Chemické názvosloví - halogenidy str. 10 + plynné oxidy (opakování), TEST (14.9.) - naučit názvy prvků a jejich značky
Chemie 2019/2020
Úkoly na týden 15.6. - 19.6.2020
Milí osmáci,
takže tu máme poslední týden on-line výuky. Už vás nebudu trápit žádnými otázkami, jenom si ještě dodělejte zápis z učebnice str. 82-83 (fosforečnany, křemičitany a sírany).
Zbytek doženeme v příštím školním roce. Užijte si prázdniny!
Tento týden nemusíte nic posílat :)
Úkoly na týden 8.6. - 12.6.2020
Milí žáci,
doufám, že se vám daří dobře a posílám nové úkoly na tento týden :)
1) Nejdříve si zkontrolujte vaše odpovědi.
SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ VÁM BUDE ZASLÁNO DO E-MAILU
2) Přečtěte si udělejte zápis Využití solí, Dusičnany, Uhličitany a hydrouhličitany str. 81-82.
3) Tento týden nemusíte nic posílat :)
Úkoly na týden 1.6. - 5.6.2020
Dobrý den, žáci,
doufám, že se vám daří dobře a moc vás zdravím :)
Tento týden prosím udělejte následující úkoly:
1) Tento týden si uděláme laboratorní práci. Protože nejsme ve škole, podívejte se alespoň na toto krátké video, jak se určuje pH roztoků pomocí pH papírků. Můžete zkusit i vyřešit zadaný úkol na konci a také poslat :)
2) Vypracujte do sešitu odpovědi na následující otázky, vyfoťte mobilem a pošlete do pátku 5.6.2020 na můj e-mail: hana.zampachova@seznam.cz (do 15:00)
1) Co způsobuje kyselost roztoku?
2) Co způsobuje zásaditost roztoku?
3) K čemu slouží pH stupnice?
4) Jaké pH mají kyselé roztoky? Uveďte příklad.
5) Jaké pH mají zásadité roztoky? Uveďte příklad.
6) Jaké pH mají neutrální roztoky? Uveďte příklad.
7) Co je to indikátor a k čemu slouží?
8) Jaké 2 žíraviny spolu reagují při neutralizaci?
9) Jaké 2 neutrální látky vznikají při neutralizaci?
10) Kde se dá neutralizace využívat?
Úkoly na týden 25.5. - 29.5.2020
Milí žáci,
doufám, že se vám daří dobře a posílám nové úkoly na tento týden :)
1) Nejdříve si zkontrolujte vaše odpovědi.
SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ VÁM BUDE ZASLÁNO DO E-MAILU
2) Přečtěte si udělejte zápis Využití neutralizace str.76 a Vznik solí str. 77-78.
Zapište si ty čtyři způsoby vzniku solí. U každého uveďte popis + konkrétní příklad. (Rozdělení solí už nezapisujte)
3) Tento týden nemusíte nic posílat :)
Úkoly na týden 18.5. - 22.5.2020
Dobrý den, žáci,
doufám, že se vám daří dobře a moc vás zdravím :)
Tento týden prosím udělejte následující úkoly:
1) Udělejte si do sešitu zápis z učebnice str. 74-75
2) Vypracujte do sešitu odpovědi na následující otázky, vyfoťte mobilem a pošlete do pátku 22.5.2020 na můj e-mail: hana.zampachova@seznam.cz (do 15:00)
Jak se jmenuje látka (pouze hydroxid nebo kyselina), která odpovídá následujícím tvrzením? U některých tvrzení může být i více možností a mohou se opakovat :)
1) Je součástí perlivých nápojů.
2) Je důvodem kyselých dešťů.
3) Používá se na výrobu hnojiv.
4) Je součástí tzv. lučavky královské.
5) Používá se na čištění vratných lahví, výrobu papíru a mýdel.
6) Dokáže leptat sklo.
7) Odebírá všem látkám vodu. Organické látky jejím působením uhelnatí.
8) Využívá se na výrobu výbušnin, léčiv a plastů.
9) Využívá se ve stavebnictví jako tzv. hašené vápno.
10) Je známá jako kyselina solná.
Úkoly na týden 11.5. - 15.5.2020
Ahoj osmáci!
Doufám, že se vám daří dobře a moc vás zdravím :)
Tento týden prosím udělejte následující úkoly:
1) Nejdříve si zkontrolujte vaše odpovědi.
SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ VÁM BUDE ZASLÁNO DO E-MAILU
2) Udělejte si do sešitu následující zápis:
KYSLÍKATÉ KYSELINY
- obsahují vodík, kyslík a další prvek (například S, N, P)
- vznikají reakcí vody a kyselinotvorného oxidu
kyselinotvorné oxidy - jsou oxidy nekovů, které reakcí s vodou tvoří kyseliny
- například H2O+ SO3 = H2SO4
- proto taky CO2, SO2, NO2 jsou příčinnou kyselých dešťů
zásadotvorné oxidy - jsou oxidy kovů, které reakcí s vodou tvoří zásady
- např. CaO + H2O = Ca (OH)2
Zástupci kyslíkatých kyselin: (udělejte zápis str.72-73)
kyselina sírová, kyselina dusičná, kyselina uhličitá, kyselina trihydrogenfosforečná
3) Tento týden nemusíte nic posílat :)
Úkoly na týden 4.5. - 7.5.2020
Dobrý den, žáci, moc vás zdravím!
Tento týden prosím udělejte následující úkoly:
1) Udělejte si do sešitu následující zápis
KYSELINY
Kyseliny jsou sloučeniny, které mají vždy v molekule vázán vodík.
Jsou to žíraviny - naleptávají povrchy materiálů nebo pokožky, dráždí dýchací cesty.
- při práci s kyselinami používáme ochranné pomůcky
- při potříštění kyselinou postižené místo omýváme proudem tekoucí vody
Pravidlo pro ředění kyselin:
Při ředění kyselin se uvolňuje velké množství tepla, může dojít k rychlé reakci a potřísnění kyselinou. Kyselinu vždy opatrně přiléváme do vody. Nikdy to nedělejte naopak!
BEZKYSLÍKATÉ KYSELINY
- obsahují vodík a další nekovový prvek, často halogen
- v názvu mají příslušný prvek a koncovku -vodíková
Příklady bezkyslíkatých kyselin:
HF = kyselina fluorovodíková (jediná kyselina, která leptá sklo)
HCl = kyselina chlorovodíková
HBr = kyselina bromovodíková
HI = kyselina jodovodíková
H2S = kyselina sirovodíková ( voda nasycená sirovodíkem)
Kyselina chlorovodíková - zápis z učebnice str.71
2) Vypracujte do sešitu následující otázky, vyfoťte mobilem a pošlete do pátku 8.5.2020 na můj e-mail: hana.zampachova@seznam.cz (do 18:00)
1) Jaký anion odštěpují hydroxidy?
2) Jaký kation odštěpují kyseliny?
3) Vysvětli pojem žíravina.
4) Napiš 2 příklady žíravin.
5) Napiš 2 příklady hydroxidů.
6) Napiš chemické vlastnosti a použití hydroxidu sodného
7) Doplň rovnici výroby hašeného vápna:
CaO + ........... = ...............
8) Jaké pravidlo platí při ředění kyselin?
9) Napiš 2 příklady bezkyslíkatých kyselin.
10) Vyjmenuj chemické vlastnosti a použití kyseliny chlorovodíkové.
Úkoly na týden 27.4. - 30.4.2020
Milí žáci, další týden je úspěšně za námi. Nachystala jsem pro vás nové úkoly. Vše si prosím zapisujte do sešitu. Po návratu do školy budu vaše sešity kontrolovat :)
Tento týden si prosím udělejte následující úkoly:
1) Nejdříve si zkontrolujte vaše odpovědi.
SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ VÁM BUDE ZASLÁNO DO E-MAILU
2) Udělejte si do sešitu následující zápis:
HYDROXIDY
Hydroxidy jsou tříprvkové sloučeniny, které obsahují ve vzorci -OH skupinu.
Jsou to žíraviny - naleptávají povrchy materiálů nebo pokožky, dráždí dýchací cesty
- při práci s hydroxidy používáme ochranné pomůcky
- pevné hydroxidy nebereme do rukou
- při potříštění hydroxidem postižené místo omýváme proudem tekoucí vody
Zástupci - vypsat z učebnice str.69
3) Tento týden nemusíte nic posílat :)
Úkoly na týden 20.4. - 24.4.2020
Milí žáci, moc vás zdravím a doufám, že se vám daří :)
Tento týden si prosím udělejte následující úkoly:
1) Nejdříve si zkontrolujte vaše odpovědi na otázky.
PŘÍLOHA VÁM BUDE ZASLÁNA DO MAILU
2) Do sešitu napiš nadpis SULFIDY a udělej zápis ze str.67
3) Podle vzoru pro sůl kamennou vypracuj do sešitu tabulku:
BUDE ZASLÁNA DO E-MAILU
4) Tento týden nemusíte nic posílat :)
Úkoly na týden 14.4. - 17.4.2020
Zdravím opět osmáky,
doufám, že už znáte periodickou tabulku zpaměti a posílám novou zábavu :)
Tento týden si prosím udělejte následující úkoly:
1) Nejdřív si zkontroluj značky a názvy prvků v následující tabulce:
BUDE ZASLÁNA DO E-MAILU
2) Do sešitu si napiš nadpis PLYNNÉ OXIDY a udělej si zápis ze str.65-66 (CO , CO2 , SO2) a pak PEVNÉ OXIDY ze str.66 (CaO, SiO2, Al2O3)
3) Vypracujte do sešitu následující otázky, vyfoťte mobilem a pošlete do pátku 17.4.2020 na můj email: hana.zampachova@seznam.cz (do 18:00)
BUDE ZASLÁNA DO E-MAILU
Úkoly na týden 6.4. - 10.4.2020
Milí žáci, moc vás zdravím a doufám, že se vám daří :)
Děkuji za vaše úkoly. Posílejte je prosím do pátku 18:00! Neposílejte vše. To co máte poslat, je vždy napsané v odstavci označeném modrou barvou.
Tento týden si prosím udělejte následující úkoly:
1) Nejdříve si zkontrolujte vaše odpovědi na otázky.
BUDE ZASLÁNA DO E-MAILU
2) Do sešitu si udělejte velký nadpis ANORGANICKÉ SLOUČENNY a potom menší nadpis Halogenidy. Následně si opíšete celý text, který je na str.63/ Chlorid sodný
Názvosloví na str.62 teď přeskočíme a bude vám vysvětleno, až přijdete do školy:)
3) Tento týden nebudete vypracovávat žádné otázky, ale budete se učit značky a názvy prvků periodické tabulky. Ihned po návratu do školy vaše znalost bude ověřována testem, navíc je budete potřebovat pro tvorbu vzorců.
Nemusíte se je učit všechny. Jenom ty, které jsem označila žlutě v přiložené tabulce:
BUDE ZASLÁNA DO E-MAILU
4) Vypracujte si do sešitu následující tabulku:
BUDE ZASLÁNA DO E-MAILU
5) Tento týden nemusíte nic posílat :)
Úkoly na týden 30.3. - 3.4.2020
Milí žáci, moc vám děkuji za vaše zaslané úkoly. Děláte to moc dobře, akorát mi je prosím posílejte do pátku 18:00 !!!
NEPOSÍLEJTE MI PROSÍM ÚKOLY PO ZVEŘEJNĚNÍ SPRÁVNÉHO ŘEŠENÍ :)
Tento týden si prosím udělejte následující úkoly:
1) Nejdříve si zkontrolujte váš pracovní list, připsala jsem i nějaké komentáře, tak si je prosím přečtěte.
BUDE ZASLÁNA DO E-MAILU
2) Udělejte si do sešitu zápis - KOVY ALKALICKÝCH ZEMIN učebnice str.59 (zápis mi neposílejte)
3) Vypracujte do sešitu opakování ze str. 60, vyfoťte mobilem a pošlete do pátku 3.4.2020 na můj email: hana.zampachova@seznam.cz (do 18:00)
Úkoly na týden 23.3. - 27.3.2020
Zdravím všechny osmáky. Doufám, že zvládáte. V následujícím týdnu jsem pro vás nachystala několik úkolů. Všechno prosím vypracujte, ať vám nic nechybí, až vrátíte do školy. Budu hodnotit vaši aktivitu během domácí výuky i vaše sešity.
1) Nakreslete do sešitu a popište schéma vysoké pece, tak jak je to v učebnici na str.56
2) Udělejte si do sešitu zápis - ALKALICKÉ KOVY učebnice str.58 (zápis mi neposílejte)
3) Vypracujte do sešitu následující pracovní list, vyfoťte mobilem a pošlete do pátku 27.3.2020 na můj email: hana.zampachova@seznam.cz
BUDE ZASLÁNA DO E-MAILU
Všem odpovím, abyste si byli jisti, že jsem vaši práci přečetla. Pokud vaši práci nepošlete, budu to brát jako nesplněný úkol. Pište prosím srozumitelně a čitelně :)
Mějte se moc prima!
Úkoly na týden 16.3. - 20.3.2020
Přečíst, nastudovat a udělat zápis do sešitu - učebnice str. 56-57